Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Duże zainteresowanie likwidacją przejazdów drogowo-kolejowych. Będzie druga tura konkursu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
20-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Duże zainteresowanie likwidacją przejazdów drogowo-kolejowych. Będzie druga tura konkursu
fot. Olek Remesz, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org
Wartość wniosków w konkursie na dofinansowanie budowy wiaduktów w miejscu przejazdów kolejowo-drogowych przekroczyła dostępną pulę dofinansowania – poinformował Piotr Wyborski, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych podczas forum Bezpieczeństw Kolejowego. W sierpniu ruszy drugi nabór.

Na początku sierpnia 2024 r. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła konkurs w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”. Jego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa na styku dróg i kolei poprzez likwidację skrzyżowań w jednym poziomie, na rzecz rozwiązań bezkolizyjnych. Zarządcy dróg mają szansę na dofinansowanie tego typu projektów.

Wnioski wyczerpują środki

Niedawno zakończył się nabór w ramach pierwszej edycji. Wpłynęło 51 wniosków, a ich wartość przekroczyła łączną kwotę zaplanowaną na pierwszy etap – poinformował podczas Forum Bezpieczeństw Kolejowego prezes PKP PLK Piotr Wyborski. Do rozdysponowania w tym etapie jest ponad 400 mln zł. Złożone wnioski pochodzą od 35 podmiotów – zarządców infrastruktury drogowej, głównie samorządów.

Obecnie trwa weryfikacja złożonych aplikacji, po jej zakończeniu sporządzona zostanie lista rankingowa.

- Zakładamy, że do końca roku będziemy podpisywać pierwsze porozumienia z jednostki samorządu terytorialnego, w ramach których będziemy współfinansować budowę wiaduktu w miejscu przejazdu kolejowo-drogowego – powiedział prezes PLK podczas wydarzenia zorganizowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

- Druga tura tego projektu będzie uruchomiona w sierpniu z terminem składania wniosków na luty 2026 r. – zapowiedział Piotr Wyborski. Do rozdysponowania będzie podobna kwota co obecnie, tj. ok. 430 mln zł. Środki będą pochodziły z budżetu państwa. W sumie na konkurs ma być przeznaczonych 861 mln zł. 

Kolejna edycja ma dać szansę na złożenie wniosków m.in. tym jednostkom, które nie mogły z różnych powodów, np. konieczności zgromadzenia niezbędnych dokumentów, zrobić tego w pierwszym terminie.

Zniknęło 3 tys. kolizyjnych przejazdów

Likwidacja skrzyżowania w poziomie szyn to najbardziej skuteczny sposób na poprawę bezpieczeństwa na styku dróg i kolei. W ciągu ostatnich 15 lat PLK zlikwidowała 3 tys. przejazdów drogowo-kolejowych – głównie kat. D (niewyposażonych w systemy i urządzenia zabezpieczenia ruchu). W tym samym czasie wybudowanych zostało 150 wiaduktów separujących dwa rodzaje ruchu.

- Jeśli nie można zlikwidować przejazdu kolejowego, gdy jest to zbyt drogie, staramy się podnosić kategorię przejazdu – mówił Piotr Wyborski. Jak dodał, w ramach Krajowego Programu Kolejowego realizowanych jest 7 etapów działań związanych z poprawą bezpieczeństwa na przejazdach, polegających głównie na wymianie podatnych na usterki urządzeń przejazdowych starego typu. W ostatnim czasie uruchomione zostały dodatkowe działania polegające na zastępowaniu przejazdów kat. A strzeżonych przez dróżników przejazdami kat. B lub przejazdami kat. A strzeżonymi z odległości.

Jak mówił przedstawiciel zarządcy infrastruktury kolejowej, w ciągu roku dochodzi do kilkunastu niebezpiecznych incydentów na przejazdach „strzeżonych z miejsca”, w których pociąg przejeżdża przy podniesionych rogatkach.

– Dostrzegamy to ryzyko i poprzez automatyzację strzeżenia ruchu staramy się je ograniczyć – mówił Piotr Wyborski podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tu można odśnieżyć ciężarówkę

Drogi i autostrady

Tu można odśnieżyć ciężarówkę

Redakcja 14 stycznia 2025

Cemex Polska ponownie ze Złotą Kartą Lidera Bezpiecznej Pracy

Biznes i przemysł

Kładka nad zakopianką czeka na kluczową zgodę

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Tu można odśnieżyć ciężarówkę

Drogi i autostrady

Tu można odśnieżyć ciężarówkę

Redakcja 14 stycznia 2025

Cemex Polska ponownie ze Złotą Kartą Lidera Bezpiecznej Pracy

Biznes i przemysł

Kładka nad zakopianką czeka na kluczową zgodę

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5